«Ο Γιάννης Τσεκλένης είναι μια σύνθετη για τα ελληνικά δεδομένα περίπτωση: σχεδιαστής υφασμάτων, μόδας, αεροπλάνων και μέσων μεταφοράς, επιχειρηματίας, καλλιτέχνης, σκηνοθέτης, φωτογράφος, αρχιτέκτονας εσωτερικών χώρων και, κυρίως, οραματιστής. Με το πέρασμά του σημάδεψε πάνω από πέντε δεκαετίες», έγραφε για εκείνον ο συλλέκτης Δημήτρης Ξανθούλης, o oποίος είχε επιμεληθεί την αναδρομική έκθεση «Γιάννης Τσεκλένης: Τα χρόνια της μόδας» στον Πολυχώρο Φουγάρο τον Οκτώβριο του 2018. Ο Γιάννης Τσεκλένης ήταν αυτά και ακόμη περισσότερα. Ήταν ο άνθρωπος που ασχολήθηκε πρώτος με την Haute Cuture στην Ελλάδα και αυτός που σχεδίασε με έντονα χρώματαμια ολόκληρη εποχή!

Πέθανε ο σχεδιαστής μόδας Γιάννης Τσεκλένης – Ποιος ήταν ο άντρας που άλλαξε για πάντα την ελληνική μόδα

«Είχε δίψα για ζωή»

Ο σχεδιαστής μόδας, Άγγελος Μπράτης, μιλά στο People για τη γνωριμία τους πριν από δύο περίπου χρόνια: «Γνωριστήκαμε με αφορμή μια έκθεση που έκανε με φουλάρια στο i-D Store στο Κολωνάκι όπου του πρότεινα ως ιδέα να συμμετέχω και εγώ καθώς και η Σοφία Κοκοσαλάκη, διαλέγοντας ο καθένας μας μια δημιουργία από το αρχείο του την οποία και θα αναδιαμορφώναμε. Πράγματι μοιράστηκε μαζί μας το αρχείο του, ήταν μια πάρα πολύ ωραία συνάντηση που κράτησε δυο ώρες. Μας είπε την ιστορία του, μας έδειχνε με καμάρι το αρχείο του, κατάλαβα πως είχα απέναντί μου έναν ιδιαίτερα ευγενικό και μορφωμένο κύριο.

Ήταν ακόμη καλύτερος απ΄ ότι τον είχα φανταστεί στο μυαλό μου. Ένας άνθρωπος παλιάς κοπής με δίψα για ζωή. Τον ενδιέφερε η μόδα ως σύγχρονη οπτική πάνω στα πράγματα, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και εμπορικά, οικονομικά, ως μέσο πολιτισμού – εξαγωγών και διαφήμισης για τη χώρα. Είχε βαθιά γνώση γύρω από τη μόδα αλλά και το design. Πηγή έμπνευσης για όλους εμάς. Μεσουράνησε στα 70s και άφησε το σημάδι του…».

Κατά τη διάρκεια του γάμου του με την Έφη Μελά το 1976. Κουμπάρος ο Ηλίας Λαλαούνης.
Η τελευταία επιθυμία

Έφυγε την Τετάρτη 28 Γενάρη, στα 82 του χρόνια, εξαιτίας μιας βαριάς ίωσης που επιβάρυνε την υγεία του. Μέχρι το τέλος, στο πλευρό του βρίσκονταν η δεύτερη συζυγός του και πρώην μοντέλο, Έφη Μελά. Η κηδεία του έγινε σε στενό κύκλο ύστερα από παράκληση της οικογένειας. Ο μοναχογιός του, Κωνσταντίνος, δημοσίευσε κάποιες μέρες μετά ένα αποχαιρετιστήριο κείμενο στο facebook γράφοντας μεταξύ άλλων συγκινητικών λόγων πως «έζησε όπως ήθελε και έφυγε όπως επιθυμούσε… όρθιος!

Ένας χρυσός ήλιος που για μένα δεν θα δύσει ποτέ. Καλό σου ταξίδι αγαπημένε μου πατέρα». Ο Γιάννης Τσεκλένης σχεδίαζε μέσα στο 2020 να διοργανώσει μια μεγάλη έκθεση με τις δημιουργίες του στο Μουσείο Μπενάκη. Είχε κάνει ήδη τις απαραίτητες επαφές και η έκθεση τελικά, θα γίνει και θα είναι αφιερωμένη σε εκείνον αλλά χωρίς εκείνον…

Με τον Aριστοτέλη Ωνάση το 1971 στο Dionysos της Νέας Υόρκης παρουσιάζουν τις στολές
της Ολυμπιακής.
Ένας θρύλος της μόδας

Ήδη από 14 χρονών παιδί ανέλαβε το υφασματάδικο του πατέρα του, γωνία Ερμού με Βουλής. Ο κανόνας είχε για ακόμη μια φορά επιβεβαιωθεί και το μήλο είχε πέσει κάτω από τη μηλιά. Λίγο πριν τον θάνατό του, ο έμπορος πατέρας τού έδωσε μια συμβουλή που ο ίδιος στις συνεντεύξεις του χαρακτήριζε ως «ευχή, μαζί και κατάρα». Και ήταν η εξής μία: «μην αφήσεις τη μόδα!». Τα υπόλοιπα είναι λίγο πολύ γνωστά.

Ρούχα με έντονα χρώματα, ανοίγματα στο εξωτερικό, το «Τseklenis» γίνεται γρήγορα ένα ισχυρό brand name που πείθει και τους πιο άπιστους της μόδας, σχεδιασμός στολών εργασίας, μια σειρά από οικιακά προϊόντα, λευκά είδη και υφάσματα διακόσμησης εσωτερικών χώρων και επίπλων, διακοσμήσεις βασιλικών γάμων, μπουτίκ με την επωνυμία του (boutique Tseklenis) σε κάθε μέρος της Γης, αποθέωση από New York Times, Los Angeles Times και μεγάλα διεθνή Μέσα, ο ίδιος να δηλώνει πως «χρησιμοποίησα κάθε απόκομμα εφημερίδας προς όφελος της δουλειάς μου», στη συνέχεια ο Αριστοτέλης Ωνάσης να του αναθέτει να σχεδιάσει τις στολές για τα πληρώματα της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Εκείνη την χρονιά (1971) οι Financial Times θα γράψουν «ένας νεαρός Έλληνας εκθρονίζει τον Pierre Cardin (σ.σ. έφτιαχνε μέχρι τότε τις στολές) από την Ολυμπιακή».

Με την αγαπημένη του αδελφή, Νάντια Ψύχα
Στην πορεία της ζωής του ασχολήθηκε και με πολλά άλλα, όλα χαρακτηρισμένα από το ίδιο πάθος: showrooms στην Οσάκα της Ιαπωνίας, συνεργασία με τα πολυκαταστήματα Μινιόν και λανσάρισμα σχολικών ποδιών, ανδρικές συλλογές, νέος εκθεσιακός χώρος στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης, στο «τιμόνι» της καλλιτεχνικής διεύθυνσης κινηματογραφικών ταινιών αλλά και στον σχεδιασμό των επιφανειών των ΜΜΜ (λεωφορεία, τρόλεϊ, αργότερα τρένα). Από τη μόδα αποχώρησε το 1991. Λίγο πριν είχε διατελέσει και πρόεδρος της Πειραϊκής – Πατραϊκής.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του δραστηριοποιούνταν πρώτα στον χώρο του εσωτερικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού και ύστερα, στον σχεδιασμό πολυτελών ξενοδοχείων, θερέτρων και ιδιωτικών κατοικιών σε ολόκληρη την Ελλάδα. Ο ίδιος συνέχιζε να μένει στο σπίτι του στον Διόνυσο, να πηγαίνει βόλτες στα γειτονικά πάρκα, να απολαμβάνει τη συντροφιά της συζύγου του και να στέκεται στο πλευρό των νέων σχεδιαστών σχεδόν πατρικά. Έζησε όπως ήθελε!

Φωτογραφίες: Προσωπικό αρχείο Γιάννη Τσεκλένη

Όλα τα νέα, πλούσιο ρεπορτάζ, καθημερινές στιγμές διασήμων και ξεχωριστές στιγμές καθημερινών ανθρώπων στο People, που κυκλοφορεί μαζί με το Έθνος της Κυριακής